hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خوزستان| شهرک طالقانی در محاصره کانال‌های روباز فاضلاب

خوزستان| شهرک طالقانی در محاصره کانال‌های روباز فاضلاب

بندر ماهشهر، پایتخت پتروشیمی ایران است و به‌عنوان بندری صنعتی و اقتصادی نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند؛ شهرک طالقانی از اولین شهرک‌های بندر ماهشهر است و از ساخت آن بیش از نیم‌قرن می‌گذرد؛ اما مردم منطقه از کم‌ترین امکانات اولیه زندگی محروم هستند. یکی از نکاتی که شاید نسبت به تمام محرومیت‌های مردم این منطقه از اهمیت بیشتری برخوردار است، کانال‌های روبازی است که فاضلاب در آن‌ها جریان دارد و مشکلات بسیاری را برای مردم منطقه رقم رده است. اگرچه چندی پیش استاندار خوزستان گفت: برنامه داریم سال 98 در بحث توازن منطقه‌ای برای فاضلاب استان و شهر اهواز اعتبارات خوبی اختصاص دهیم اما باید دید این وعده‌ها تا چه حد تحقق می‌یابد.

یکی از نوجوانان ساکن این منطقه گفت: بچه‌های کم سن و سال که در این منطقه بازی می‌کنند هرلحظه امکان سقوط در جوی و کانال دارند و اگر سقوط کنند، خفه می‌شوند. چرا هیچ‌کس به فکر مردم اینجا نیست؟

مادر این نوجوان هم گفت: سیر از گرسنه خبر ندارد. تمام فصل‌های سال به‌ویژه در تابستان با حشرات و موش سروکار داریم و بوی فاضلاب حتی یک‌لحظه هم بند نمی‌آید.

مرد میان‌سالی هم که در این منطقه زندگی می‌کند گفت: بیش از 20 سال است که در این منطقه زندگی می‌کنیم و وضعیت کانال و بهداشت در منطقه به همین شکل است. باران که می‌بارد، سطح آب بالا می‌آید و وارد خانه‌ها می‌شود.

او با دلخوری ادامه داد: با شهرداری هم‌صحبت کردیم و اقدامی انجام نداد. هر بار برای کار نکردن یک بهانه جدید پیدا می‌کنند. من با 3 بچه در این وضعیت زندگی می‌کنم.

عساکره از اهالی خیابان مجاهد نیز اظهار کرد: نخاله‌هایی که در این منطقه می‌بینید را شهرداری در این مکان تخلیه می‌کند و باعث شده بقیه مردم هم به خود اجازه دهند که این کار را تکرار کنند. مردم این منطقه اکثرا بیکار هستند و درآمدی ندارند.

این‌ها گوشه‌ای از حرف‌های مردم منطقه شهرک طالقانی هستند، شهرکی که سیستم فاضلابی ندارد و ازیک‌طرف توسط کانال‌های روباز احاطه‌شده است. مردمی که سال‌هاست با این وضعیت زندگی می‌کنند و در تمام این سال‌ها چشم امیدشان به مدیران استانی بود.

سیستم دفع فاضلاب منطقه از نظر بهداشت محیطی خطرناک است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندر ماهشهر اظهار کرد: سیستم دفع فاضلاب در منطقه شهرک طالقانی کاملا سنتی است و به‌صورت کانال روباز اطراف شهرک است. حتی در بخشی از منطقه کانال هم وجود ندارد و تمام فاضلاب در یک منطقه جمع می‌شود که یک نی‌زار ایجاد شده است.

علی نوری افزود: در بازدیدهایی که انجام شد، مشاهده شد که در برخی مناطق از آب فاضلاب برای آبیاری سبزیجات استفاده می‌شود که بسیار برای سلامتی انسان خطر دارد.

رئیس مرکز بهداشت بندر ماهشهر عنوان کرد: پس از تذکرات قبلی فقط در چند منطقه کوچک کانال را مسقف کردن که کار علمی و با برنامه‌ای نیست. سیستم فاضلاب این منطقه باید به‌طور کامل بازسازی شود و از لوله‌های مخصوص حمل فاضلاب استفاده شود.

وی گفت: وجود چنین شرایطی برای دفع فاضلاب از نظر بهداشت محیطی و زیست‌محیطی خطرناک است و در برخی مناطق مسکونی خطر سقوط کودکان در کانال وجود دارد.

در صورت تأمین اعتبار کانال‌های روباز سامان‌دهی می‌شوند

مجاهد نظارات شهردار بندر ماهشهر در این خصوص، اظهار کرد: در شهرک طالقانی سیستم فاضلاب اجرانشده است و دفع فاضلاب از طریق کانال‌های روباز انجام می‌شود. تصمیماتی اتخاذ شد که در سال آینده پروژه فاضلاب شهرک طالقانی اجرائی شود و در کانال‌های روباز شهرداری فاضلاب جاری نشود زیرا این کانال‌ها برای دفع آب‌های سطحی هستند.

شهردار بندر ماهشهر عنوان کرد: در شهرک طالقانی نزدیک به 50 کیلومتر کانال روباز برای دفع آب‌های سطحی وجود دارد که مشکل اصلی 4 کیلومتر کانال خاکی اطراف شهرک است. عمق این کانال‌ها در برخی نقاط به 2 متر و عرض 5 متر می‌رسد که خطرناک هستند.

او افزود: بخشی از این کانال را در سال گذشته به‌صورت بتنی مرمت و روپوش گذاری شد و 2 بار کل کانال‌های شهرک با ماشین‌های مکانیزه لایروبی شد. همچنین برای اصلاح کانال‌های دفع آب‌های سطحی 5 میلیارد تومان درخواست کردیم که بتوانیم کانال‌ها را مسقف و بتنی کنیم.

نظارات گفت: استان مدیر اجرای فاضلاب را انتخاب می‌کند و قرار شد در سال آینده طرح ایجاد سیستم فاضلاب شهرک طالقانی آغاز به کار کند.

سیستم فاضلاب شهرک طالقانی فعلا در اولویت استان نیست

حسین امیری، سرپرست آبفا بندر ماهشهر در خصوص سیستم فاضلاب شهرک طالقانی، اظهار کرد: در حال حاضر اولویت اول استان برای سیستم فاضلاب ماهشهر مرکزی است که بخشی از آن انجام‌شده است و پس‌ازآن ناحیه صنعتی و شهرک شهید رجایی و در ادامه شهرک طالقانی قرار دارد. حسین امیری سرپرست آبفا بندر ماهشهر گفت: بدهی مردم در شهرک طالقانی به شرکت آبفا در حدود 1 میلیارد تومان است و حدود 80 درصد انشعاب‌های آب در این منطقه غیرمجاز است. اگر مردم انتظار دریافت خدمات دارند، باید به همان شکل نیز بدهی‌های خود را به آبفا پرداخت کنند.




امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد